top of page

מחלת הפה והגפיים

מחלת הפה והגפיים היא מחלת ילדים מאוד נפוצה שגורמת לא מעט סבל לקטנטנים שלנו

לכן חשוב לדעת איך היא נראית ומה אפשר לעשות כדי להקל על ילדים שנדבקים בה.



מחלת הפה והגפיים (שנקראת לפעמים בטעות 'מחלת הפה והטלפיים') היא מחלה ויראלית הנגרמת ע"י נגיף שנקרא קוקסאקי. במרבית המקרים מדובר במחלה קלה והיא חולפת מעצמה במהירות, בדרך כלל ללא סיבוכים.


המחלה יכולה להתרחש בכל גיל אך מרבית המקרים מתרחשים בילדים מתחת לגיל 5 שנים, לרוב בעונות האביב עד הסתיו. הסיבה שאנחנו שומעים על המחלה הזאת כל כך הרבה (בגן, בגינה, אצל האחיינים, ובעצם איפה לא) היא שהמחלה מדבקת מאד. הנגיף עובר בין ילדים במגע, דרך הפרשות רוק ונזלת ודרך הנוזל שיוצא מהשלפוחיות על העור.


הסכנה העיקרית והשכיחה ביותר היא התייבשות, מכיוון שהילדים נמנעים משתייה (ואכילה) בגלל הנגעים הכואבים בפה, ובשל אובדן הנוזלים שנובע מהחום הגבוה.


איך נראית המחלה?

מחלת הפה והגפיים מאופיינת לרוב בהופעת חום כסימן ראשון, תחושה כללית רעה, איבוד תיאבון וכאבים בלוע. נגעים בחלל הפה מופיעים בין יום ליומיים אחרי תחילת החום.


המחלה לא סתם נקראת הפה והגפיים, פריחה אדמדמה שלרוב אינה מגרדת, מופיעה בכפות הידיים והרגליים. הפריחה הזו יכולה להופיע גם עם שלפוחיות וגם להתרחב, בצורה יחסית נדירה, עד לברכיים, המרפקים ואף לעכוז.


לפעמים המחלה תהיה מלווה גם בנזלת שקופה ובשיעול.

המחלה נמשכת 7-10 ימים עד להבראה מלאה ברוב המקרים.


שימו לב, עם כל האהבה והכבוד שיש לי לרפואות עממיות השימוש בחלב עיזים לא מפוסטר עלול להיות מסוכן. השימוש בו עלול לגרום לזיהומים קשים, בין היתר בברוצלה, ליסטריה ואי קולי. הסכנה גדולה כפליים בילדים צעירים שמערכת העיכול שלהם עוד לא מספיק חזקה להתמודד עם חיידקים אלימים. לכן, בעיני, הסיכון עולה על הרווח.


אין טיפול תרופתי או מניעתי למחלה, אז מה בכל זאת אפשר לעשות? הטיפול שנותנים הוא רק לתמוך בילד החולה: מנוחה, שתיה מרובה, וכמובן שאם צריך ניתן להקל על הילד עם תכשירים להורדת החום והפחתת הכאב.


ומה הארומתרפיה מציע לנו?

המון!!! ה-גדולה של הארומתרפיה על פני רפואה "הקונבנציונלית" היא יכולת קטילת הוירוסים העוצמתית (והמוכחת מחקרית) של התרכובות הכימיות של השמנים האתריים.


טיפול ארומתרפי למחלת הפה והגפיים: כמו שאמרנו המחלה יכולה להופיע עם מגוון ביטויים, כולם או חלקם. מתאפיינת בפצעים בפה בידיים וברגליים ולפעמים גם בישבן, לעיתים קרובות הנגיף יגרום גם למחלת חום המלווה בנזלת שקופה ושיעול.


אז נתייחס לכל דבר בנפרד:


פצעים בחלל הפה: נעזר בשמנים הידועים בתכונות מרגיעות, נוגדות כאב ומשקמות רקמות: לבנדר, לבונה, קופאיבה, וקמומיל גרמני מריחה חיצונית בדילול תואם גיל עם שמן נשא למרוח על אזור הלסתות והלחיים (בצד החיצוני - לא בתוך הפה), מאוחרי האוזניים ועל הגרון. בנוסף להרגעת הגוף והנפש נקבל גם "בוסט" רציני למערכת החיסון.


פריחה: הפריחה לא מלווה בכאב וגרד אך לעיתים הפצעים מפתחים שלפוחיות שמהן יוצא נוזל שעלול להדביק את מי שבא במגע עם הילד החולה. לאחר שלב השלפוחית עלול להישאר פצע כיבי שמועד לזיהום משני.

נשתמש בשמנים בעלי יכולת קטילת וירוסים, חיטוי ושיקום עור. על הדרך נהנה מחיזוק כללי של פעילות מערכת החיסון והקלה בכאב (בזכות שמן הציפורן שנמצא בתערובת). תערובת ייעודית לחיזוק מערכת החיסון ועץ התה, אחד השמנים הכי חזקים לחיטוי וקטילת מגוון מחוללי מחלה ובעיקר ווירוסים. מריחה חיצונית בדילול תואם גיל עם שמן נשא מריחה על הנגעים לחיטוי מקומי, ולאורך כל עמוד השדרה וכפות הרגליים לחיזוק ככלי של מערכת החיסון.


שיעול: תערובת ייעודית למערכת הנשימה, לבונה ועץ התה בדילול תואם גיל בשמן צמחי במריחה על החזה ובין השכמות ובהדפה לחלל החדר בתוספת שמן לימון.


בגלל שמדובר בווירוס כל כך מדבק הייתי עושה טיפול מניעתי לכל הילדים בבית הכולל מריחה של שמן עץ התה ותערובת ייעודית לחיזוק מערכת החיסון, והדפה בדיפיוזר של תערובת ייעודית למערכת הנשימה ולימון.


סימנים שאסור להתעלם מהם ויש לגשת לרופא: חום גבוה הנמשך יותר משלושה ימים חום המלווה בהקאות ילד אפאטי ולא מגיב מיעוט מתן שתן פריחה אדומה שאינה נעלמת בלחיצה


המידע המובא במאמר לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, ההמלצות מבוססות על ידע מעולמות רפואת הצמחים והארומתרפיה. ההמלצה מתייחסת לשימוש בשמנים אתריים טהורים בדרגה טיפולית ולאנשים בריאים שאינם סובלים ממחלות רקע ונוטלים תרופות.


לפני כל שימוש ראשוני בשמנים אתריים עם ילדים ותינוקות יש לבצע בדיקת רגישות.

195 צפיות0 תגובות

כל הזכויות שמורות למוריה שפיר © 2021   |   מושב רמות, דרום רמת הגולן

bottom of page