top of page

מה הוא שמן טהור בדרגה טיפולית?

עודכן: 13 ביולי 2021

סטנדרט חדש של איכות


שמנים אתריים – תרכובות ארומטיות טבעיות שנמצאות בזרעים, קליפות, שורשים, פרחים וחלקים אחרים של צמחים. השמנים בעלי ניחוח קסום וייחודי. אבל מעבר ל"ריח נעים" איך נדע שמה שיש לנו בבקבוק נשאר זהה למה שהטבע יצר? איך נדע שכל התכונות הטיפוליות של הצמח באמת הגיעו אלינו הביתה?


תנאי גידול נאותים

השגת שמן "טהור בדרגה טיפולית" מתחילה מבחירת החומר הצמחי והאיסוף שלו ברגע הנכון. לבנדר שצומח במקסיקו שונה מלבנדר שצומח בצרפת. רמת ה-pH והחומרים המועילים בקרקע משתנים בכל אזור, כמו כן כמות המשקעים השנתית ועוד גורמים חשובים.


כל איסוף של חומר צמחי מתאפיין בתכונות משלו ולכן, כל מחזור ייצור של חומר גלם ממקור טבעי צריך להיבדק לפי רמת הניקיון וההרכב הכימי הייחודי לו.


מעבר לחקלאים המגדלים את התוצרת, חשוב שגם שקוטפי היבול ידעו ויכירו את כל הדקויות הכרוכות בהכנת חומרי הגלם לקראת ייצור השמנים האתריים.
איסוף שורשים ואיסוף פרחים עדינים או עלים, הינם תהליכים שונים לגמרי הדורשים שיטות איסוף שונות ומומחיות שונה.

לדוגמא: פרחי היסמין שנאספים לפנות בוקר לפני עלות החמה

ככל שעולה היום והטמפרטורות מטפסות מעלה - הפרחים מאבדים מריחם העדין. מרגע הקטיף ועד הזיקוק עוברת שעות בודדות בלבד כדי לא לאבד אף מולקולה של הניחוח היקר והאהוב.

לעומת זאת, שורשים של ג'ינג'ר עוברים תהליך של ייבוש ארוך וכתישה לפני הכנסתם לתהליך הזיקוק.


תהליך קבלת שמן אתרי בדרגה טיפולית טהורה

דמיינו לעצמיכם שדה מלא בלבנדר. כל צמח הוא ייחודי, אך כל אחד מהם מורכב ממים, שורשים, גבעולים ופרחים. בין מרכיבים אלו, בתאים מיוחדים נמצאים שמנים אתריים.



מהשדה אל הבקבוק - תהליך הנקרא זיקוק

לאחר האיסוף מוכנס החומר הצמחי למכלים גדולים. כעת מתחיל תהליך המשלב לחץ, וטמפרטורה במערכת סגורה, לקבלת אידוי בקיטור. אדי המים עוברים דרך החומר הצמחי ומפרידים ממנו את חומרי הריח הנדיפים, הלו הם: שמנים אתריים.


התהליך האחרון הוא קירור תערובת האדים, האדים מתעבים חזרה לנוזל שנפרד לשתי שכבות. מים ארומטיים המכילים עקבות זעירות של חומרי הריח ועליהם צף שמן אתרי טהור.

כעת השמן האתרי מופרד ונשלח ישירות למעבדה.


לא כל השמנים האתריים נוצרו זהים

חשוב להבין: הצמחים מייצרים את תרכובות הריח – האדם מזקק את התרכובות ומפיק מהן שמן אתרי. כדי להיות בטוחים בטוהר, עמידות התכונות לאורך זמן ויעילות השמנים, יש לבצע בדיקות בכל מיכל של שמן שמתקבל מהחקלאים השונים.


תנאי ייצור נאותים: שמן העונה לסטנדרטים ולאיכות של dōTERRA צריך להכיל רק מרכיבים טבעיים שנוצרו בתאי הצמח. השמן אמור להתקבל בהתאם לכל הסטנדרטים הטכנולוגיים: טמפרטורה, לחץ, זמן ייצור.



כדי לקבל שמן באיכות הגבוהה ביותר עם ההרכב המיטבי של רכיבים כימיים, הטמפרטורה והלחץ במהלך האידוי צריכים להיות במעקב תמידי ומשתנה בהתאם לכל צמח.
היעדר חום או לחץ לא יאפשר לקבל שמן איכותי, כמו שעודף חום יכול לשנות את ההרכב הכימי של שמן אתרי ויעילותו.

איכות השמן מתחילה בשדה ומסתיימת בבקבוק

פיקוח קפדני של המגדל/המזקק על תהליך הפקת השמן האתרי מחומר הגלם חשוב לא פחות מאשר בדיקות רבות בשלבים שלאחר מכן, אשר נחוצות כדי להבטיח את השלמות של התוצר הסופי – שמן אתרי בדרגה טיפולית טהורה.



איך יודעים מה יש לנו בבקבוק? בודקים

חברת דוטרה משתמשת במרכיבים ארומטיים טהורים וסורקת אותם בעזרת בדיקות כרומטוגרפיה וספקטרוסקופיה. בזמן בדיקת השמנים במכשיר מתבצעת הפרדה של תרכובות הריח השונות בסוף התהליך הסריקה מתורגמת לתרשים גרפי מפורט.


תרשים זה מגלה למדענים איזה חומרים יש בשמן וכמה יש מכל חומר. ישנם שמנים המורכבים ממאות תרכובות שונות! תרשים זה נקרא: פרופיל כימי – זו תעודת הזהות של השמן.

פיענוח הפרופיל הכימי יעזור לחוקרים לקבוע האם ניתן לסווג אותו בתור שמן בדרגה טיפולית טהורה CPTG או לא - ככה פשוט!



מה הכוונה טהור ב"דרגה טיפולית"

חשוב לדעת מה יש בשמן, וחשוב לא פחות לדעת מה אין בשמן: מזהמים כמו שאריות הדברה, מתכות כבדות וחלבונים זרים (חרקים ושבלולים לדוגמא) אם השמן לא יעבור את המבדק אפילו באחד מהתנאים, כל הכמות נפסלת.


תהליך העבודה אשר העלה את מוצרי דוטרה לרמה הגבוהה של שמנים טהורים באיכות טיפולית לקח כמה שנים. מחקרים מדעיים בנוגע לשימוש היעיל ביותר בשמנים מתבצעים בדוטרה מיום ייסודה של החברה.


"שמן אתרי בעל תקן טוהר בדרגה טיפולית, מסמל דבר אחר לחלוטין מאשר סתם שמן אתרי בריכוז של %100.
הדבר אומר שאנו מגנים על ההרכב הכימי של הצמח באופן המדויק שבו הטבע יצר אותו. אם אנחנו באמת מחויבים למה שאנחנו עושים, ויש לנו ידע מדעי, בטחון ואמינות כלפי העסק, אנו נוכל לשמור על כך".
ד"ר דיוויד היל


מנהל מייסד, יו"ר הועדה המדעית המייעצת, מומחה בשימוש בשמנים אתריים במסגרת רפואה משלימה. מייעץ לרופאים ובתי חולים מסביב לעולם במטרה לקדם ולבסס את השילוב של שמנים אתריים ברפואה המודרנית. פועל לפיתוח של תחום מדעי השמנים האתריים על ידי שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות ומוסדות מחקר המבצעים מחקרים חדשניים על השימוש בשמנים אתריים.


לסיכום: כך תדעו שהשמן שלכם טהור בדרגה טיפולית

  • נטול חומר מילוי

  • נטול שמנים סינטטיים

  • נטול מרכיבים מזהמים ורעלים כמו שאריות הדברה ומתכות כבדות

  • חומר הגלם הצמחי גדל במיקום גאוגרפי מדויק לקבלת פרופיל כימי מיטבי

  • נאסף חומר הגלם נכון (פרחים / זרעים /שורשים וכו')

  • נקצר בזמן הנכון, בעונת השנה ואפילו בשעה הנכונה ביום

  • האיסוף התבצע לפי טכנולוגיות נכונות

  • החימום התבצע עד הטמפרטורה האופטימלית ונמשך כל הזמן הדרוש

  • הקיטור היה בלחץ וטמפרטורה מדויקים במשך פרק הזמן הדרוש למיצוי מקסימלי

  • קירור האדים התבצע כראוי

  • תהליך הפקת השמן האתרי היה תחת פיקוח הדוק לאורך כל שרשרת הייצור, מהשדה ועד הבקבוק

  • השמן נבדק לרמה מאוזנת של חומרים פעילים (פרופיל כימי נאמן וזהה למה שהצמח יצר בטבע)

  • כל הפרטים האלה מופיעים על הבקבוק ו/או זמינים באופן שקוף לכל דורש.


איך נוצר התקן המחמיר לשמן אתרי טהור באיכות טיפולית?

חברת dōTERRA היא חברה אמריקאית מוכרת ומכובדת המובילה בשוק השמנים האתריים.

החברה נוסדה בשנת 2008 עם משימה לחלוק שמנים אתריים בעלי יכולות טיפול בסטנדרט גבוה עם העולם. לאחר שחוו בעצמם את התועלות המדהימות מהשימוש במשאבים יקרי ערך אלו, חברו יחד קבוצה של אנשי רפואה ואנשי עסקים במטרה להפוך את החזון שלהם למציאות. הם הקימו חברה בשם dōTERRA, ששמה מגיע מלטינית ומשמעותה "מתנת האדמה".


המכשול הראשון שעמו נאלצו להתמודד היה הגדרת סטנדרט איכות עבור תעשיה שמעולם לא הגדירה תקן שכזה.


אספקה של שמנים אתריים לבתים ברחבי העולם לא הייתה יעד מספק בפני עצמו.

מייסדי dōTERRA היו מחויבים לשמנים אתריים האיכותיים והטהורים ביותר, באופן שיבטיח למשפחות כי הן משתמשות רק במוצרים הטובים ביותר לטובת שיפור איכות החיים שלהם ושל יקיריהם. מחויבות זו הובילה ליצירת סטנדרט חדש עבור ייצור שמנים אתריים טהורים:

CPTG - Certified Pure Therapeutic Grade®.


כדי להגשים את החזון של שיתוף השמנים האתריים עם העולם, נדרש צוות של אנשים חדורי מטרה. צוות כזה צריך להיות מורכב מאנשים בעלי תשוקה המסורים לעבודה קשה, בעלי מחויבות לאיכות ללא פשרות. צוות זה הלך וגדל מאז הקמת החברה, אולם החזון שלו נשאר זהה – לספק שמנים אתריים עבור כל אחד ואחת, מטירונים ועד מומחים בשמנים, בהם ניתן להשתמש בצורה בטוחה עבור היקרים לנו.

מה זה שמן אתרי?

איך זה פועל על הגוף?

איך משתמשים בשמן אתרי?




148 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page