top of page

חומרי גלם ומושגי יסוד בקוסמטיקה טבעית


מהי קוסמטיקה טבעית?

קוסמטיקה טבעית, כשמה כן היא, קוסמטיקה המבוססת על חומרים אשר מקורם מהטבע. על מנת לייצר מוצרים איכותיים המתאימים לדרישות השוק, יש לשים דגש על חומרי גלם איכותיים וטהורים.

כלומר, ככל שהמוצר יהיה עשוי מתמהיל של חומרי גלם טבעיים יותר, כך המוצר הקוסמטי יהיה איכותי יותר ועמיד יותר, וחשוב מכך, בטוח ובריא יותר.



סוגי חומרי גלם טבעיים

ישנם סוגים רבים של חומרי גלם לקוסמטיקה, ושיטות רבות למיצוי תכונות המרפא של כל צמח לפי תכונותיו הטבעיות: מיצויים בשמן, מיצויים אלכוהוליים, מיצויים במים וזיקוק חומרים נדיפים המוכרים בשפה המקצועית כשמנים אתרים המשמשים לריפוי וטיפול על תורת הארומתרפיה.


חומרי הגלם העיקריים בשימוש הרוקחות הטבעית הם:

1. שמנים צמחיים (פאזה שומנית)

2. נוזלי מיצוי צמחים (פאזה מימית)

3. שמנים אתריים (תרכובות ריח נדיפות)

4. חומר צמחי גולמי (מיובש וטחון לאבקה)

5. מינרלים.


1. שמנים צמחיים (פאזה שומנית)

שמן הוא חומר נוזלי ושמנוני המופק מאגוזים זרעים וגלעינים שונים.

נהוג לחלק את השמנים הצמחיים לשלוש קבוצות:


שמנים רוויים - מגיעים כחמאות, מוצקים בטמפרטורת החדר

לדוגמא: שיאה, דקל, קוקוס, קקאו.


שמנים חד בלתי רווים - שמנים "כבדים" מתאימים בעיקר לעור יבש

לדוגמא: שקדים, זית, אבוקדו, שומשום, זרעי רימון, אובליפיחה


שמנים רב בלתי רוויים - שמנים "רזים" מתאימים בעיקר לעור שמן

לדוגמא: רוז היפ, נר הלילה, בוראז', זרעי מלפפונים



2. מיצוי צמחי מרפא בשמנים צמחיים

שמן תשרית – זהו זמן צמחי שהושרה בו צמח יבש למשך 3 שבועות לפחות. שיטת מיצוי זו תיתן לנו שמן צמחי שקיבל את תכונות החומרים המסיסים בשומן.

לדוגמא: קלנדולה, היפריקום, ארניקה


שמן חלוט – תהליך מזורז למיצוי חומרים מסיסי שומן על ידי השריית חומר צמחי בשמן וחימום עדין ומבוקר למשך כמה שעות. בדרך כלל החימום ייעשה בעזרת סיר כפול (בן מארי) כדי לשלוט על עוצמת החום לשמירה מקסימלית של תכונות הריפוי של השמן ושל צמחי המרפא השרויים בו.


שמן נשא-

שמן צמחי המשמש כבסיס להכנת פורמולה טיפולית של שמנים. השם מתייחס לכל שמן צמחי אליו מוסיפים שמנים אתריים. השמן נקרא כך משום שהוא לוכד את חומרי הריח ונושא אותם פנימה לתוך העור כשאנחנו מורחים ומספיגים את הפורמולה הטיפולית על הגוף.


תפקיד נוסף של השמנים הצמחיים בפורמולה טיפולית הוא לדלל את חומרי השמנים האתריים (נדיפים) בשל ריכוזם הגבוה, השמן הצמחי משמש כמתווך בין הגוף האנושי לבין השמנים האתריים, ומאטים את ספיגת חומרי הריח הנדיפים ברקמות הגוף ובכך מאריכים את טווח ההשפעה שלהם על מערכות הגוף לפני שהם מפורקים בתהליך המטבוליזם ומפונים מהגוף.


בספרות שמני נשא נקראים גם בשמות אחרים: "שמן יסוד" או "שמן בסיס" כ"שמן מקבע" או "שמנים מוליכים". השמנים הכי יעילים לדילול והספגה של שמנים אתריים הם שמנים קלילים הנספגים בקלות כמו: שמן שקדים, שמן זרעי ענבים ושמן קוקוס מופרד FCO.



3. נוזלי מיצוי צמחיים (פאזה מיימית)

טינקטורה – מיצוי חומרים צמחיים (בדרך כל יבשים) באלכוהול

אופן יצירת הטינקטורה כוללת השרייה של צמח המרפא בצנצנת עם אלכוהול של לפחות 40%. משאירים את הצנצנת לשבועיים-שלושה ומידי פעם מנערים את הצנצנת. על מנת לעשות טינקטורה יותר מדויקת נעשות מדידות יותר מדויקות על ידי צירוף של צמח המרפא עם ערבוב של מים ואתנול.


בספרות המקצועית של צמחי המרפא ניתן למצוא את שיטות ההכנה, המינונים והשילובים האופטימליים להכנת טינקטורה לכל צמח מרפא.

לדוגמא: פרופוליס, סרפד, מיצויי שרפים כמו מור ולבונה


בעל המקצוע אשר עוסק בטינקטורות הינו הרבליסט (Herbalist), נטורופת (Naturopathy) או מטפל ברפואה סינית (Traditional Chinese Medicine)


אקסטרקט- מיצוי מצמחים טריים, שלא כמו בטינקטורה, לרוב לא נעשה בהם שימוש באלכוהול, ובמידה וכן משתמשים בכמות מזערית של אלכוהול. כתחליף לאלכוהול, בכדי לספק מענה לצורכי השימור, נעשה לרוב שימוש בגליצרין צמחי מהול במים.


לדוגמא: אקסטרקט צמחי מרפא כמו: קומפרי, לחך, שוש קרח, קלנדולה, אתרוג

הידרוסול – הידרוסולים מוכרים כהידרולטים (hydrolates) כמי פרחים, ומי צמחים וגם יש מי שקורא להם מים ארומטיים.

למעשה, הידרוסול הוא המים הארומטיים המתקבלים בתהליך הזיקוק כשמפיקים שמן אתרי. תהליך זיקוק השמנים קיים בעולם אלפי שנים, ושימש את תעשיית הבושם והרפואה הקדומה אלפי שנים אחורה להפקת שמנים אתריים מצמחים.


בתהליך זיקוק שמן אתרי מזרימים אדי מים חמים (קיטור) דרך חומר צמחי. האדים עוברים דרך הצמח, נושאים עימם את חומרי הריח הנדיפים ועוברים לצינור קירור.

בשלב זה האדים יהפכו חזרה לנוזל. נוזל זה יהיה מורכב ממים ריחניים המכילים שאריות קלות של חומרי הריח ושמן אתרי שצף מעלים שהוא 100% תרכובות ריח נדיפות (שמן אתרי).


ההידרוסולים מכילים שפע נפלא של חומרים מסיסי מים ומעט מהחומר האתרי שדווקא כן מתמוססים במים מעניק להידרוסולים ארומה "אתרית" נעימה ומעודנת וגם פעילות תרפויטית עדינה.


שימוש קוסמטי: פאזה מימית כחלק מפורמולה של קרמים, של שמפו וסבון רחצה או כמוצר בפני עצמו – בסיס למי פנים וכדומה. כמו כן מתפתח תחום חדש ומרתק של שתיית הידרוסולים מדוללים במים – מעין ה"הומיאופתיה של הארומתרפיה".


הידרוסולים מוכרים: מי ורדים ומי זהר – מי פריחת ההדרים -נרולי


שמות נוספים להידרוסולים בספרות:

הידרולטים (hydrolates), מי פרחים, ומי צמחים וגם יש מי שקורא להם מים ארומטיים.


3. שמנים אתריים (תרכובות ריח נדיפות)

אלה חומרים שהצמחים מייצר כתערובת של חומר חיסון, הגנה, תקיפה, משיכה או דחייה המיועדים לשרת את הצמח, להגן עליו מפני מחלות ומזיקים, או למשוך אליו/לדחות ממנו חרקים. את השמנים האלה מאחסן הצמח באותם איברים כבועיות שמן מרוכז, לשימוש בעת הצורך. מאחר שצורכי הצמח משתנים מעת לעת, הוא מייצר את השמנים באיכות משתנה בהתאם לגיל הצמח, לעונת השנה, למקום הגידול ולעושרה של קרקע הגידול, ועל כן משתנה איכות השמן גם כתלות בשעת הקטיף.


יש שמנים שהשפעתם מיטבה באופן כללי על מערכות הגוף כללית ויש שמנים בעלי השפעה עם זיקה לאיבר מסוים או למספר מערכות בגוף, הכול בהתאם לצרכים של כל צמח, שאותם יודע האדם לנצל לתועלת בריאותית, ריפוי וטיפול בעזרת שמנים אתריים נקרא ארומתרפיה

ארומתרפיה: ארומה = ניחוח, תרפיה=ריפוי


4. חומר צמחי גולמי (מיובש וטחון לאבקה)

לדוגמא: אצת ספירולינה, אבקת אלוורה, ושיבולת שועל קולודיאלית


ספירולינה

זו היא אצה סופר-בריאה לעור, היא מספקת לו ויטמינים וחומצות שומן אשר משפיעים על מראה העור ועל בריאותו. ויטמין C אשר נמצא בכמות גבוהה באצת הספירולינה מעודד יצירה של תאי קולגן בעוד ויטמין A מחדש את העור בצורה יעילה. הרמה והגיוון במרכיבים הוויטמינים באצת הספירולינה מסייעים לחידושם של תאי העור ומעניקים לו מראה צעיר ורענן.


ספירולינה עשירה ברכיבים נוגדי חמצון רבים אשר מנטרלים את פעולות החמצון שהגוף מייצר, מגנים עליו מנזקים חיצוניים כגון קרינת השמש, זיהום אויר ורעלנים אשר נמצאים בחלק מהמזון, ועל כן ספירולינה בריאה מאוד לעור שלנו. תנועה של רדיקלים חופשיים פוגעות בתאי העור ובDNA של התא. מצב זה יכול להיגרם כתוצאה מחשיפה מרובה לשמש למשל. ספירולינה חשובה לעור הפנים משום שנוגדי החמצון הרבים אשר מצויים בה, מגנים על התאים ומקטינים את סיכוייהם להיפגע.

  • 50%-70% חלבון מלא, המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות.

  • ספירולינה מכילה ויטמינים רבים, כולל ויטמיני E ,C ,B3 ,B2 ,B1 ו-K.

  • מינרלים כגון סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן.

שימוש קוסמטי: ניתן לשלב את הספירולינה במתכונים למסכות לעור הפנים.


שיבולת שועל קולואידית

זוהי אבקה טיפולית מעולה, טחונה דק, עדינה וקטיפתית, מופקת בתהליך ייחודי להגברת יכולת ספיחת שמן.. אבקת שיבולת שועל היא נוגדת גירוי טבעית, מה שהופך אותה ליעילה במיוחד עבור בעלי עור יבש, מגרד או מגורה. ומעניקה תחושה חלקה וקטיפתית לעור. שיבולת שועל קולואידית היא נוגדת חמצון, מעכבת הזדקנות (אנטי אייג`ינג) ומעניקה הגנה מקרינת UVA

שימושים: לסבונים בעבודת יד, לפצצות אמבט, לאמבטיות טיפוליות מרגיעות, למוצרי רחצה, למסכות פנים, לקרמים, לתחליבים ועוד.


מיצוי אלוורה יבשה טהורה באבקה

אלוורה היא צמח קקטוס ששייך למשפחת השושניים שמפרישה ג'ל כאשר ניתקת משאר הצמח. חומר מוצק זה מכיל מעל 75 חומרים מזינים שונים, 20 מינרלים, 12ויטמינים, 18 חומצות אמינו ו200 אנזימים פעילים.


אלוורה מכילה בין היתר ויטמין A, B1, B2, B6, B12, ויטמין C, E, חומצה פולית וניאצין. מינרלים באלוורה כוללים נחושת, ברזל, נתרן, סידן, אבץ, אשלגן, כרום, מגנזיום ומנגן. לא סתם אלוורה נחשבת לצמח פלא.


אבקת אלוורה היא מוצר פרימיום איכותי, שמבוסס על ג'ל אלוורה טהור שהופק בתהליך של פסטור והקפאה עמוקה, לשמירה אופטימלית על כלל הרכיבים שבג'ל ולמניעת תהליכי חמצון וקלקול.

תמצית יבשה זו משמשת כחומר גלם איכותי לשילוב במוצרי בריאות וקוסמטיקה.


תכונות: מאזן לחות, אנטי דלקתי, אנטי בקטריאלי, נוגד חמצון, אנטי צלקתי,

אנטי אייג'ינג, אנטי פטרייתית, עוזרת לריפוי כוויות שמש באמצעות הפעילות החזקה שלה ברמת האפיתל של העור. פועלת כמו שכבת מגן על העור ומסייעת לחדש את הלחות שלו. בגלל האיכויות והתכונות נוגדות החמצון שלה, העור נרפא מהר יותר.


האלוורה מעניקה לחות לעור מבלי לגרום לו שמנוניות לכן היא אידאלית לשימוש בתכשירים לעור שמן, לעור פצוע ולעור אקנתי.



5. אבקות של מינרלים

לדוגמא: חימר, אבץ, אבקת פנינים וגופרית.


חימר

או יותר נכון- חרסית, היא אדמה עשירה מאד במינרלים החימר נוצר מקליפת כדור הארץ המורכבת מסלעי בזלת, גרניט ודולמיט, סלעים אלה עברו במשך מיליוני שנים תהליכי בלייה ע"י איתני הטבע- שינוי טמפרטורות, רוחות וגשמים. לאורך השנים ונוספו להם חומרים אורגניים כמו מאובנים, עצים ועלים.


החרסית מכילה מינרלים רבים החיוניים לגוף האדם כמו צורן, סידן, ברזל, ואת אנרגיית השמש. היא בעלת תכונות של ספיחה ונטרול רעלים. לשימוש קוסמטי ישנם סוגי חימר שונים. כל אחד בעל תכונות ייחודיות משלו והם מעולים לטיפול בכוויות, פצעים, זיהומים, עור קשה, יבלות, אקזמה, פסוריאזיס, אקנה, קמטים, שיכוך כאבים, תחליף למשחת שיניים וטיפול בדלקת חניכיים.

החימר נמכר באבקה וניתן בקלות להכין ממנו מסיכת פנים ביתית לטיהור, ספיחת שומנים וחידוש רקמות.


שימוש קוסמטי: מסכות


אבץ

האבץ הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של המערכת החיסונית, מסלק רעלים ואחראי על שמירה של ייצור קולגן ברמה אופטימאלית. הקולגן הוא חלבון ששומר על הגמישות והאלסטיות של העור. תאי הקולגן הם אלה הגורמים לנו להיראות צעירים. שמירה על רמות אופטימליות של ייצור קולגן תסייע לבריאות עור הפנים ותמנע ממנו להתקמט.

בשימוש קוסמטי האבץ עוצר דימום, מחטא, מעודד ריפוי פצעים, מונע הזעה, מסנן קרינה קל. מקל על כל סוג של בעיית עור ושיער.


שימושים ברוקחות הטבעית: תכשירים לעור התינוק, משחות טיפוליות לבעיות עור, בתכשירים לטיפול באקנה בדיאודורנטים ובמוצרי הגנה מהשמש.


אבקת פנינים

לאבקת הפנינים יש תכונות להאצת קצב התחדשות התאים, שמירה על רמת לחות גבוהה בשכבת העור העליונה והבהרת העור. באבקת פנינים נעשה שימוש ברפואה הסינית המסורתית כבר 3000 שנה. האבקה מופקת מטחינה דקה של פנינים ממים מתוקים. טחינה זו גורמת לספיגה קלה ויעילה בעור. החומר מכיל 18 חומצות אמינו, 12 מינרלים בינהם סידן, מגנזיום, אבץ, ברזל, נחושת, סלניום וצורן. וויטמינים מסוג B, מכיל מסנני קרינה טבעיים.


שימוש קוסמטי: הרגעת רקמות מודלקות, דטוקסיפיקציה (טיהור), הרגעת אודם וגירוי בעור. האצת החלמה של פצעים פתוחים, כתמי פגמנטציה על ידי שיפור פעילות האנזים SOD שמירת מראה עור צעיר ולק ויסות חילוף חומרים – מאיץ התחדשות תאים המרצת זרימת דם הסרת שכבת תאי עור מתים שמירת מים בשכבת האפידרמיס.


גופרית

הגופרית היא המינרל השלישי בחשיבותו בגוף אחרי סידן וזרחן, והוא תורם לגמישות ובריאות העור, השרירים והפרקים. בריח שלה מזכיר את מי המעיינות של חמת גדת. ביחד עם מלחים וחרסיות זה סוד הקסם של בוץ ים המלח. לגופרית יש יכולת למוסס את השכבה העליונה של העור, לאזן הפרשת שומן ולזרז את התחדשות התאים.


גופרית היא אבקה צהובה ומאוד נפוצה בטבע . הגופרית הייתה ידועה מאז ומעולם לרוב עמי התרבות . במצרים השתמשו בה באלף השלישי לפני הספירה להכנת צבעים וחומרים קוסמטיים . אצל היוונים והרומים הקדמונים היו שורפים אותה ליצירת עשן ששימש כחומר חיטוי . ברפואה הערבית של ימי הביניים וברפואה היהודית העממית שימשה גופרית למגוון טיפולים חיצוניים , כמו מחלות עור ,פצעים, קשקשים דלקות וכאבי פרקים.


שימוש קוסמטי: מסכות טיפוליות ומגוון תכשירים לפגעי עור.


טיפים לשימוש נכון במוצרים של קוסמטיקה טבעית

כמעט כל מוצר שאנו משתמשים במהלך היום קשור לקוסמטיקה טבעית. מוצרים כמו שמפו/מרכך, משחות שיניים, דיאודורנטים למיניהם, קרמים שונים, מוצרי איפור ועוד.


כאשר רוצים לעבור לשימוש במוצרים טבעיים, יש לבחון את תגובת העור לחומרים בימים הראשונים, ורק לאחר שאתם רואים כי אין תגובה אלרגית כזו או אחרת של הגוף, אפשר להשתמש באופן קבוע במוצר.


לא כל מה שטבעי ואורגני בהכרח בריא, לכן חשוב לבדוק את רשימת חומרי הגלם המרכיבים את המוצר, מומלץ לחקור מעט ולהכיר את חומרי הגלם השונים ובעיקר את אלה שעלולים להיות רעילים.

לפני השימוש במוצרים עם זיקה טיפולית למטרה בריאותית בכלל ובשמנים אתריים בפרט, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע אשר מכירים את המוצרים השונים וחומרי הגלם השונים של הקוסמטיקה הטבעית.

487 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page