top of page

לא קוקוס, קוקום (Kokum)

כדאי להכיר, חמאה נהדרת בעלת שפע ייתרונות שמגיעה אלינו מהודו ועושה לנו נעים (בעור).

חמאת קוקום היא סוג של שמן טרופי המופק מגלעיני פרי עץ הקוקום - Garcinia indica.

למרות שהיא אכילה, היא משמשת לרוב להכנת מוצרי קוסמטיקה ומרקחות שונות ברפואה העממית.


לחמאת קוקום יש בדרך כלל גוון אפור בהיר או צהוב חיוור. היא מוסיפה לחות והזנה לחמאות גוף, מוצרי שיער, שמפו מוצק, משחות, קרמים, ושפתונים.

חמאת קוקום מזרזת איחוי פצעים והתחדשות תאי עור, היא אינה כבדה, נספגת בעור בקלות, ולא משאירה תחושה שומנית על העור לאחר השימוש.


ברפואה העממית חמאת קוקום משמשת לעתים קרובות לטיפול במגוון מצבים, כולל אקנה, הזדקנות, מצבי עור דלקתיים ועור ושיער יבשים.



אז, חמאה או שמן?

שמן קוקום מכיל עד 60-65% חומצת שומן רוויה, מה שהופך אותו למוצק בטמפרטורת החדר, לכן הוא מכונה חמאת קוקום.


חמאת הקוקום מכילה כמות גדולה של חומצה סטארית (40%-50%). חומצה סטארית ידועה ביכולתה למצק ולעבות את הרקיחות שלנו וגם להעשיר את העור בלחות. זוהי חומצת השומן העיקרית גם בחמאת הקקאו. בנוסף, חמאת הקוקום מכילה כמות נכבדת של חומצה אולאית (30%-40%). חומצת השומן העיקרית בשמן הזית שאת תכונותיו הנפלאות לעור ולשיער מכירים ומוקירים במזרח התיכון כבר 8000 שנה.


מבחינת המראה והמרקם שלה, חמאת הקוקום נמצאת איפשהו בין חמאת שיאה לחמאת קקאו. היא מוצקה וגרגירית יותר מחמאת שיאה, אך עדיין רכה יותר מחמאת הקקאו.




יתרונות עיקריים:

נקודת ההמסה של חמאת הקוקום היא בין 32- 40 מעלות צלזיוס, לכן כאשר היא באה במגע עם העור, היא נמסה בקלות, מרגישה נעימה על העור, לא שומנית ונספגת היטב.

ייתרון נוסף לחמאת הקוקום הוא הריח שלה או בעצם, חוסר הריח שלה. להבדיל מחמאת שיאה אורגנית גולמית, חמאת קקאו וקוקוס בעלות הניחוח האופייני, דבר אשר עלול להפריע לאנשים מסויימים, חמאת קוקום כמעט נטולת ריח.

עוד ייתרון גדול לחמאת הקוקום הוא העמידות שלה בפני התחמצנות. הודות למבנה הכימי שלה חמאת קוקום הינה אחת החמאות הצמחיות היציבות ביותר בעל חיי מדף ארוכים 1-2 שנים.


יתרונות קוסמטיים:

חמאת קוקום ממצקת ומעשירה את המרקחות בלחות, חומצות שומן חיוניות וויטמינים. היא משתלבת היטב עם שעוות, חמאות אחרות ועם שמנים ניגרים (נוזליים) שונים.

לחמאת הקוקום תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון. היא עשירה בויטמין E, חומצות שומן חיוניות וקומפלקסים של ויטמין B.


שמן הקוקום אינו קומדוגני (לא חוסם את הנקבוביות), מכיל 80% טריגליצרידים, בעל תכונות נוגדות חמצון, יציבות חמצון גבוהה, מקדם צמיחת שיער ומגביר חוזק וגמישות השיער.

ברפואה המסורתית חמאת הקוקום משמשת למניעת ייבוש העור ולהקלה על עור סדוק ופגום. מסייעת בחידוש, ריפוי וגמישות העור, מזרזת איחוי פצעים, מסייעת לרפוי כיבים. מפחיתה ניוון של תאי עור ומזרזת התחדשות תאי עור - אנטי אייג'נג טבעי במיטבו.



שימושים והתווית ברוקחות הטבעית:

חמאת הקוקום בעלת תכונות ריכוך הזנה ולחות לעור, לשפתיים, לקרקפת ולשיער.

מתאימה גם לעור רגיש, לתינוקות וילדים.

מקלה על דלקת עור הנגרמת על ידי חתכים, כוויות וכיבים.

מסייעת להקלה על עור אקנתי, משפרת את המחסום האפידרמלי ומאזנת הפרשת יתר של סבום, יחד עם תכונות נוגדות דלקת וערך קומדוגניות 0.

מפחיתה סימני גיל – תכונות ההזנה והריכוך מסייעות להפחית מראה עור בוגר המתאפיין ביובש, קמטוטים וירידה בגמישות, ותכונות הריפוי והשיקום מעודדות מראה עור אחיד ובריא.



חמאת קוקום בסבונים טבעיים:

המבנה הכימי של חומצות השומן מאפשר לחמאת הקוקום להישאר מוצקה בטמפרטורת החדר ולכן היא מושלמת בהוספה לסבונים טבעיים, לשמפו ולמרכך מוצק.

חמאת הקוקום תורמת לסבון קושי ומאריכה את "חיי המקלחת" כמות הפעמים שתשתמשו בו לפני שייגמר. חמאת הקוקום יוצרת קצף קרמי ועשיר ומעשירה את הסבון בלחות וויטמינים. היא מכילה כ-1.5% של חומרים בלתי ניתנים לסיבון כגון נגזרות שונות של ויטמין E (טוקופרולים), קרטנואידים ופיטוסטרולים.

חמאת קוקום עשירה בלחות וויטמינים, אינה כבדה, נספגת בעור בקלות, ולא משאירה תחושה שומנית על העור והשיער לאחר השימוש.


חומצות שומן עיקריות בחמאת קוקום:

חומצה סטארית - 40%-50%

חומר פעיל המנקה את העור מעודף שומן ולכלוך, ממריץ את הדם לעור ומגן עליו מפני אובדן לחות.

חומצה אולאית - 30%-45%

חומצת השומן הנפוצה ביותר בטבע המצויה בשפע במספר שמנים צמחיים כגון זית, אבוקדו, דקל וזרעי חמניות, ואשר מהווים כ-46% מהרכב השומן אנושי (סבום).

חומצה פלמיטית - 2%-4%

מקנה לחות, שומר את הלחות בעור ומונע אובדן מים מן האפידרמיס.

מרגיעה ומרככת את העור והשיער, מגביר ברק במוצרי טיפוח לשיער.

חומצה לינולאית - (אומגה 6) כ-1%

חומצה לינולאית היא חומצת שומן חיונית, כלומר כזו שיש לקבל ממקור חיצוני משום שהגוף אינו יכול ליצור אותה מחומצות אחרות וזקוק לה בכמה תהליכים ביולוגים. חומצה זו

מהווה חומר גלם לבניית קרום התא. מחסור בחומצה לינולאית בתזונה גורם לשיער יבש, נשירת שיער, ועיכוב בריפוי פצעים.



מרקחות שלי שמכילות חמאת קוקום:

סבוקרם - סבון חמאות עשיר

פרא - שמפו איורוודי

מרכך מוצק

377 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page