top of page

סמבוק שחור

עודכן: 11 בינו׳ 2022

תמצית מפירות הסמבוק השחור מכילה חומרים פעילים רבים בעלי פעילות נוגדת חמצון ונוגדת דלקת. מחקרים הוכיחו את השפעתם המיטיבה של החומרים הפעילים בתמצית על הבריאות של מערכות רבות בגוף, ובהם בריאות הלב וכלי הדם.




שמות נוספים של הסמבוק:

Elderberry, European Elder


השימוש המסורתי בו כלל את כל חלקי הצמח. פרחי הסמבוק שימושו להכנת חליטות, משקאות אלכוהולים ולקישוט. פירות הסמבוק נאכלים על ידי בני האדם ונחשבים כחלק ממשפחת “פירות היער”. טעמם מעט מריר/חמוץ וייבוש הפירות משפר את טעמם. הפירות משמשים כמקור תזונתי לוויטמין C.


מקור השם סמבוק בשפה היוונית. גזעו הקשה של העץ שימש ביוון לבניית הסמבוקה, כלי נגינה נפוץ אצל היוונים והרומאים. לעץ הסמבוק שימושים תעשייתיים ורפואיים של הצמח ידועים אף הם מזה אלפי שנים. מחלקיו השונים של העץ נהגו להפיק צבעים, מהפירות נהגו להפיק יין ששימש כתרופה כנגד הצטננות, קליפות העץ שימשו להפקת סם משלשל, קליפת הגזע כמשתן, מיצוי העלים שימש כקוטל חרקים ועוד.




סמבוק ברפואה העממית

כאמור, לסמבוק שחור יש היסטוריה ארוכת שנים שמגיעה עד ליוון העתיקה, לימי היפוקרטס (אבי הרפואה המערבית). בתקופות הקדומות השתמשו בו לריפוי של כמעט כל מחלה. כיום, ברפואה הטבעית, מרבים לשלב את הסמבוק השחור, יחד עם צמחי מרפא נוספים – גם למניעה והקלה על זיהומים ויראליים של מערכת הנשימה וגם למניעה של הידבקות בשפעת.

האירופאים הקדמונים האמינו כי מי שישתול עץ סמבוק בחצר ביתו יהיה מוגן בפני רוחות רעות ומכשפות.


הסמבוק מופיע בכתבים עתיקים מכל רחבי אירופה המתעדים שימוש בפרחים ובפירות למניעה וכחלק מהטיפול במחלות חורף, שיעול, נזלת, התקררויות, שפעת, כאבי גרון, דלקות שונות, הורדת חום, דלקות מפרקים, דלקות בדרכי השתן וחיזוק הריריות.

ברפואת הצמחים המודרנית מוגדר הסמבוק כצמח עדין ונטול רעילות, המתאים לשימוש לפרקי זמן ממושכים גם למבוגרים וגם לילדים.



הסמבוק השחור במחקר

מחקרים מודרניים על פירות הסמבוק השחור ופעילות אנטי ויראלית של מיצוי מהפירות בוצעו בעיקר על ידי חוקרים ישראליים. ד"ר מדלין מומצ'וגלו מצאה כי רכיבים שונים במיצוי גורמים לשיבוש מנגנוני חדירת וירוס השפעת לתוך תאים בריאים, וכך מונעים את התרבותו. במחקרים קליניים אשר המשיכה לערוך בישראל, נמצא כי מיצוי של פירות הסמבוק הראה עיכוב של תשעה זני וירוס שפעת שונים, ושיפור ניכר אצל חולי שפעת בהשוואה לפלצבו.


במחקרים אחרים, in vitro, הוכח כי הפעילות אינה ספציפית לוירוס מסוג מסוים (התרופות הקונבנציונליות יעילות רק לסוג A). ד"ר ויויאן ברק מבי"ח הדסה גילתה גם כי תאי דם לבנים מפרישים כמות גדולה של ציטוקינים בנוכחות סמבוק, עובדה המצביעה על פעילות חיסונית מוגברת.


מהו סוד הקסם של הסמבוק השחור?

(כרגיל) הכימיה הגאונית של הטבע


פלבנואידים - נוגדי חמצון עוצמתיים, שתורמים לסמבוק השחור את סגולות המרפא האיכותיות שלו. בנוסף לסגולותיהם האנטי-ויראליות ואנטי דלקתיות, הפלבנואידים תורמים גם לשימור הלב וכלי הדם, על ידי ניקוי מחזור הדם מכולסטרול ותיקון המעטפת של התא שלנו. הם גם מסייעים לגוף להתמודד עם תופעת הרדיקלים החופשיים בגופנו.


חומצה אורסולית – חומצה נוגדת חמצון. היא אנטי-בקטריאלית, אנטי-ויראלית ואנטי-פטרייתית. בנוסף, היא מעכבת את התפתחותה של פטריית הקנדידה בגוף ומעודדת הרס של תאי סרטן.


אנתוציאנינים - מצויים בעיקר בפרחים ופירות, ומסייעים לגוף להתמודד עם תופעת הרדיקלים החופשיים. בזמן דלקת או מחלה, האנתוציאנינים מסייעים לשמור על העור ועל רקמות החיבור שלנו.



לסיכום, סגולותיו הרפואיות של צמח הסמבוק השחור:

נוגד דלקת ואנטי-ויראלי – מחקרים הוכיחו כי הסמבוק השחור מסייע להפחית תסמינים שונים של שפעת. הצמח נחשב כיעיל לטיפול בכל סוגי השפעת, הווירוסים והחיידקים; בין אם מדובר בדלקות אוזניים, כאבי גרון, נזלת כרונית או אלרגית, שיעול, חום, סינוסיטיס, הרפס, הצטננות ועד שפעת.


מפיג זיהומים ודלקות ומסייע לכיוח (ריכוך והוצאת ליחה) - לכן הוא מומלץ לשימוש לסובלים ממחלות כמו ברונכיטיס, אסטמה, נפחת, או למרבים לעשן.


נוגד חמצון - הסמבוק השחור ידוע בהיותו עשיר בנוגדי חמצון, המסייעים להגן על הגוף מפני תופעת הרדיקליים החופשיים, מצב שבו יש חמצון יתר של מולקולות בגוף, וחסרים להן אלקטרונים. נוגדי החמצון משלימים את האלקטרונים הללו למולקולות החסרות, מה שמייצב את מצב הגוף.



אני אוהבת לרקוח מהסמבוק השחור סירופ בשילוב עם

תבלינים ארומתרפיים לקבלת מרקחת חורפית טעימה ויעילה






*המידע המובא במאמר לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, ההמלצות מבוססות על ידע מעולמות רפואת הצמחים והארומתרפיה, ולא אושרו כהתוויה רפואית.

246 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page