top of page

מצא את ההבדלים: רפואה קונבנציונלית, אלטרנטיבית, משלימה או משולבת?


מרגישים מבולבלים מרוב הגדרות?

אני אנסה לעשות לכם סדר בין סוגי הרפואות השונות. אבל לפני הכל חשוב לי לציין שבעיני אין רפואה אחת שעדיפה על השנייה, לכל אדם ולכל מחלה יש אופי מעט שונה ובחירת הטיפול צריכה להיות בהתאם. בעיני מה שחשוב הוא להכיר את האפשרויות העומדות לרשותכם כדי שבבוא הזמן תוכלו לטפל בעצמכם בצורה שהכי נכונה לכם, לגוף שלכם ולמצבם הבריאותי הכללי.


רפואה מקובלת (קונבנציונלית)

שם כולל לשיטות האבחון והטיפול הנלמדות בבתי הספר לרפואה בישראל ובעולם, המשותף לשיטות אלו הוא הבסיס המדעי המוכח שלהן.

Evidence-Based Medicine

כל אחת משיטות אלו מעוגנת במחקר מוצק, וכולן יחד יוצרות תשתית נרחבת ומוכחת, על פיה ניתן לאבחן מחלות, לטפל בהן, ואפילו למנוע את היווצרותן (לדוגמה, על ידי חיסונים).


את ההתקדמות הגדולה בתוחלת החיים ניתן לזקוף לזכות התרבות המדעית המאפיינת את הרפואה המקובלת. על פי תרבות זו נדרשים הוכחה מדעית והיגיון תיאורטי לכל טענה אבחנתית או טיפולית. לתרבות זו אנו קוראים בשם הכללי רפואה נסמכת ראיות

רפואה אלטרנטיבית (חלופית)

לצד הרפואה המודרנית, קיימות גם שיטות טיפול ואבחון אחרות, המאפיין את השיטות האלו הוא שבסיסן התיאורטי, המסביר כיצד נוצרות מחלות וכיצד ניתן לטפל בהן, שונה ולעיתים אף סותר את העקרונות המוכחים של הרפואה המקובלת (מכאן מקור השם אלטרנטיבי או חלופי).

Alternative Medicine

רבות מהשיטות הללו עתיקות יומין, הרפואה הסינית לדוגמה היא בת ארבעת אלפים שנה, ואחרות יותר "חדשניות" כמו הרבליזם (רפואה מבוססת צמחי מרפא) וארומתרפיה שזכו לפופולאריות רבה במאתיים השנה האחרונות, לפני קפיצת ההתפתחות שחלה ברפואה המקובלת ובייצור התעשייתי של תרופות.


רפואה משלימה

לצד הרפואה הקונבנציונלית ניתן להיעזר בשיטות טיפול מגוונות: דמיון מודרך, תוספי תזונה, צמחי מרפא שמנים אתריים ועוד. המטופל עושה זאת בנוסף לטיפול המקובל ולא במקומו. מכאן, שבצורת השימוש הזו מדובר ברפואה משלימה (גם וגם) ולא אלטרנטיבית (המחליפה את הטיפול המקובל).

Complementary Medicine

ההשלמה כאן היא בהיבטים התומכים בחולה כגון, הקלה על סימפטומים, תמיכה נפשית, וכו', ומכאן משמעות השם: רפואה משלימה.



רפואה משולבת (אינטגרטיבית)

תחום הטיפולים המשלימים, הניתן במקביל לרפואה המקובלת נקרא רפואה משולבת או רפואה אינטגרטיבית - מילה ארוכה לרעיון פשוט של שילוב כל הטוב שיש לעולם הרפואה להציע לנו.

Integrative Medicine

על פי עקרונות הרפואה האינטגרטיבית, הטיפול בחולה ייעשה במגוון שיטות, שיעילותן ובטיחותן היחסית הוכחה, מתוך רצון לגייס את יכולות הריפוי של הגוף במאבק במחלה.


היישום של הרפואה המשולבת דורש מערך רפואי המשלב את הרפואה המקובלת עם הרפואה המשלימה. ואכן, במרכזים הרפואיים ברחבי הארץ פועלים צוותים רב מקצועיים במשולב, שמטרתם תמיכה בהתמודדות עם כל תהליך הטיפול

לצד מחקרים המוכיחים כי שמירה על אורח חיים בריא (כלומר, תזונה נכונה ומאוזנת, הימנעות מהשמנה, פעילות גופנית מתונה המותאמת למצבו של המטופל, מנוחה מספקת, הפגת מתחים והימנעות מעישון, אלכוהול וסמים) - מפחית את הסיכון למחלות, קיימים מחקרים המראים גם את התרומה של גישת הטיפול האינטגרטיבית, לשיפור איכות החיים בכלל בתקופת ההתמודדות עם מחלות בפרט.


ואני אומרת: למה לבחור או-או כשאפשר לשלב ולהינות מכל העולמות?

או כמו שאני קוראת לזה: לעשות בריאות אחרת.

107 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page